Jalmari

Jalmari Johannes
Marttunen
1924 - 2007

Jalmari Johannekselle nimeä annettaessa isä oli päättänyt, että tästä pojasta koulutetaan pappi. Näin kertoo perimätieto. Jalmarin tie opintojen alkuun kävi tuttua rataa: alakansakoulu Lusissa  ja yläluokat Löytäneellä. Heinolan keskikoulu olikin jo sen verran kaukana, että linja-autokyyti vaihdettiin "kortteeriasumiseen" Heinolassa. Jalmarin itsenäinen elämä alkoi siis varhain.  Marraskuussa 1942 koulunkäynti keskeytyi. Asepalvelus kutsui. Rintamaoloissa Jalmari yritti pitää kielitaitoaan yllä ja vuoden 1945 keväällä hän pääsi jatkamaan opintojaan Valtion Sisäoppilaitoksessa Niinisalossa. Valkolakki tuli vuonna 1946 ja samana syksynä alkoivat opinnot Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa. Vuoden 1951 toukokuussa Jalmarista tuli sacri ministeri candidaatti ja pappisvihkimys seurasi heti kesäkuussa Tampereen tuomiokirkossa.

Suomen Lähetysseuran kotimainen julistustyö oli Jalmarin ensimmäinen työsarka valmiina pappina. Kesäkuussa 1952 pikkuperhe, tiedekunnasta löytynyt vaimo Sirkka-Liisa ja Marjo-tytär   lähti kuitenkin Lounais-Afrikkaan, nykyiseen Namibiaan. Lähetysaseman hoitajasta tuli eri poikakoulujen johtaja. Näinä vuosina syntyi perheeseen poika, Mauri. Kotimaan loman ajan 1957-1959 Jalmari työskenteli Tampereen hiippakuntasihteerinä. Afrikkaan suuntautui Marttusen perheen toinenkin työjakso Suomen Lähetysseuran lähetteinä. Paikka oli Swakopmundissa Atlantin rannalla. Vuodet 1959-1964 Jalmari toimi Ambo-Kawango-kirkon diasporatyön johtajana. Tänä aikana 3-kuukautinen Markku-poika kuoli keuhkokuumeeseen.

Jalmari Marttunen toimi lukuisissa luottamustoimissa mm. Töölön ja Tikkurilan seurakunnissa, Suomen kirkon Sisälähetysseuran hallintoneuvostossa, Kustannus Oy Kotimaan hallintoneuvostossa ja Laajasalon opiston hallituksessa 1978-79 ja puheenjohtajana 1980-82. Hän kirjoitti kirjan "Lähetystulien sytyttäjä", SLS 1959.Vuonna 1982 Jalmarilla todettiin mahasyöpä, mutta onnistuneen leikkauksen jälkeen hän palasi vielä työelämään. Jalmari menehtyi 83-vuotiaana Helsingissä.

Sukujuhlilla 2012 Mauri ja Miika-pojat perheineen Jalmari-isän esittelyssä. Marjo-tytär ja äiti puuttuvat mm.