Anna-Liisa

Anna-Liisa Nokelainen

o.s. Marttunen

1921-2006

Anna-Liisa Nokelainen muutti perheensä mukana Kauhajoelta puolivuotiaana. Viimeinen taival Vierumäeltä Vanha-Tuusjärvelle tultiin hevosella paukkupakkasessa. Korvatulehdusta sairastaneelle lapselle matkanteko saattoi aiheuttaa pysyvän kuulovian. Lusin alakoulu sujui hyvin, mutta kolmannella luokalla tuli vaikeuksia. Tällöin vasta paljastui hänen huonokuuloisuutensa. Anna-Liisa ja Aate pääsivät Löytäneelle, nyt samalle luokalle. Opettaja Aino Savio otti tytön erityiseksi "silmäteräkseen" ja koulu alkoi sujua. Syksyllä 1939 Anna-Liisa aloitti opinnot Lahdenpohjan kansanopistossa Laatokan rannalla. Sota lopetti ne viikon opiskelun jälkeen. Suomeen päin paenneet näkivät Viipurin palavan. Matkalla Lahteen oli jo useita ilmahälytyksiä.

Anna-Liisan ja Lusin Uotilan torppaan evakkoina asutettujen Nokelaisten pojan Taunon katseet kohtasivat Lusin nuorisoseurantalolla välirauhan aikana. Seurasi pikainen kihlautuminen ja avioliitto keväällä 1945. Tauno oli synnynnäinen kauppias ja hän kiersi useammassa osuuskaupan tehtävässä ja perhe asui koko ajan Tarkjärvellä. Oman kaupan hän sai kirkonkylään vuonna 1958. Samanaikaisesti Tarkjärvellä kasvatettiin kanoja. Vuonna 1962 Nokelaiset ostivat Toivo Virtasen tilan kirkonkylästä ja vielä lisämaita tontin yhteyteen muutaman vuoden kuluttua. Anna-Liisa toimi usein huonosta kuulostaan huolimatta myös tiskin takana ja menestyi erinomaisesti valoisan luonteensa ansiosta. Tauno Nokelainen kuoli pitkän kauppiasuran tehneenä 1982. Anna-Liisa eli vielä monta vuotta terveenä ja elinvoimaisena. Lievä sydäninfarkti hidasti vauhtia 1991. Hän kuoli sydänkohtaukseen vuonna 2005.

Anna-Liisa
Anna-Liisa ja Tauno Nokelainen kihlautuivat.