Aune

Aune Emilia Merinen

os. Marttunen

1910-1999

Hjalmar ja Julia Marttusen esikoistytär Aune syntyi Karijoen Alakylässä ja muutti 3-vuotiaana Lappfjärdiin Myrkyn kylään, jossa silloinen kaksilapsinen perhe piti sekatavarakauppaa ja hoiti puhelinkeskusta. 11-vuotiaalle Aunelle muutto Heinolan maalaiskunnan Tuusjärven kylään oli suuri elämänmuutos. Murrealuekin vaihtui. Aloitekykyinen ja työteliäs Aune solmi avioliiton Einari Ritvasen kanssa vuonna 1931. Avioliitosta syntyi Paavo-poika. Einari Ritvanen kuoli kesken toimiensa meijerin asennustyömaalla1938. Sota-aikana Lahdessa solmitusta ja pian eroon päättyneestä avioliitosta Alpo Ahon kanssa syntyi tytär Sinikka.

Aune Merinen muutti rohkeasti Helsinkiin 1950-luvun lopulla, elätti perhettään ompelutöillä ja kaupan myyjänä. Näissä yhteyksissä hän tutustui Isak Meriseen. Avioliittoon mentyään puolisot perustivat kuljetusliike Merinen & Co:n, joka hoitaa edelleen maidonjakelua pääkaupunkiseudulla. Aune Merinen oli yhtiön voimahahmo ja sitkeyden perikuva yhtiön laajentumisvaiheessa myös rekkaliikenteen toimijaksi. Hän ajoi kuorma-auton ajokortin vielä myöhäisessä keski-iässä. Helsingin Ruskeasuolla päämajaansa pitäneen yrittäjän mielenkiinto kohdistui myös politiikkaan. Hän oli kunnallisvaaliehdokkaana ja kaksi kertaa eduskuntavaaliehdokkaanakin Suomen maaseudun puolueen riveissä.

Aune vuoden 1978 sukujuhlilla kertomassa elämästä Vanhalla Tuusjärvellä