Aaro

Aaro Mikael
Marttunen
1911-1974

Hjalmar ja Julia Marttusen perheeseen syntyi toisena lapsena poika, Aaro. Hänenkin ensimmäiset muistikuvansa olivat Karijoelta, mutta kansakoulun hän kävi Heinolan maalaiskunnan Lusin kylässä.

Vapaaehtoisena jo 17-vuotiaana käydyn sotaväen jälkeen Aaro kävi kristillisen kansaopiston Helsingissä ja auttoi isäänsä Syrjäkosken sahalla. Aviopuoliso, Vappu Haajanen, löytyi Löytäneen koulusta, jossa Vappu oli opettajana. Koti nuorelle parille rakennettiin Syrjäkosken kylään.

Myöhemmin hän muodosti veljensä Alpon kanssa kommandiittiyhtiön. He vastasivat yhdessä Syrjäkosken sahan toiminnasta ja rakensivat Vilkonharjun sahan Hirvensalmelle ja sementtivalimon Heinolaan. Veljekset rakensivat yhdessä myös kalamökin Suonteen järven saareen, jossa monet sukulaisetkin aikoinaan vierailivat. Aaron poika Juhani ja hänen poikansa Mika jatkavat Suonteella kesänviettoa.

Vuonna 1951 kommandiittiyhtiön purkamisen jälkeen Aarolle jäi vastuu sahatoiminnasta.  Syrjäkosken saha ja Kanervala siirtyivät toisiin käsiin vuonna 1959. Aaro Marttunen rakensi 1963 omakotitalon Koskenmyllylle ja harjoitti varsin laajamittaista halkokauppaa ja -kuljetusta aina kuolemaansa saakka.