Aate

Aate Vilhelm

Marttunen

1922 - 2014

Aate, perheen kymmenes lapsi, on heistä ensimmäinen Vanha-Tuusjärvellä syntynyt. Hänen koulutaipaleensa alkoi Lusissa ja jatkui Löytäneellä. Rippikoulun jälkeen hän hakeutui Jaakkiman kristilliseen kansaopistoon vanhempien sisarusten tapaan. Opisto toimi sota-aikana Heinolassa.Sotaan Aate joutui jo 19-vuotiaana. Sysmäläinen Punakallion Annikki oli tullut eri sattumien kautta tutuksi ja kirjeenvaihto tiheni sodan loppua kohden. Vihille mentiin keväällä 1944 Punakalliossa. Ensimmäinen asunto oli Rajakallion torppa, mutta varsinainen koti, Savela nousi nopeasti lähistölle Lusiin. Aate raivasi itse viisi hehtaaria peltoa Savelan 13 hehtaarin kokonaispeltoalasta. Aate Marttusta voisi kutsua viimeisen raivaajasukupolven loistavaksi edustajaksi.

Annikin perintö paransi Aaten perheen taloudellista asemaa. Vuonna 1955 Savelaan rakennettiin uusi navetta ja koneistettiin se, hankittiin traktori ja auto, lisättiin karjaa. Silti Aate teki metsätöitä pari vuosikymmentä talvisin. Tukinkaatoa ja -ajoa riitti omassa metsässä. Karjanhoito loppui Savelassa vuonna1984 ja pellot vuokrattiin. Savelasta on tullut kesäinen suvun tapaamispaikka, jota Aate ja Annikki edelleen isännöivät. Vuonna 1986 Aate oli traktoritapaturmassa, josta toipuminen kesti kuukausia. Vuonna 2006 hänellä oli aivoinfarkti.

Aate Marttunen on ansioitunut pyhäkoulun opettaja. Kylän eri kodeissa tilaisuuksia hän on pitänyt  yhtäjaksoisesti 25 vuotta. Aate vetää edelleen kylän diakoniapiiriä. Kirkkoneuvostoon hän on kuulunut neljännesvuosisadan ja hän jatkaa yhä muissakin luottamustoimissaan: kotiseurakuntansa diakoniajohtokuntaan ja Vanha-Tuusjärven vanhainkodin johtokuntaan ja Parikanniemen orpokotisäätiön hallitukseen.

PDF-tiedostoaate_marttunen.pdf (190 kB)
Aate sukukirjasta
Aate ja Annikki Marttusen hääkuva.
Aate ja Annikki Marttunen elämänsä iltapäivässä.